در سالهای گذشته، تجارت الکترونیکی محدود به شرکتهای غول پیکر مانند آمازون، Flipkart، eBay و غیره بود. اما، با تغییر زمان، تجارت الکترونیک با صنایع کوچک و متوسط نیز سازگار میشود. با استفاده از سیستم عاملهای CMS کاربر پسند مانند Magento و Shopify، صاحبان مشاغل ایجاد وب سایتهای سفارشی برای افزایش دید کسب و کار و فروش دیجیتالی خود را بسیار آسان میدانند.
اما بسیاری از صاحبان مشاغل فاقد دانش SEO هستند، که باعث میشود آنها در افزایش ترافیک شبکه و افزایش فروش سایت تجارت الکترونیکی خود ناموفق باشند. ممکن است هزاران دلار برای ایجاد یک وب سایت جذاب تجارت الکترونیکی هزینه کنید، اما اگر بازدیدکنندهای را جذب نکند چه؟ یا ترافیک شبکه؟
ساده است؛ دلتان برای کلیکها تنگ میشود، فروش را از دست میدهید. برای به دست آوردن کلیک، سایت شما باید در بین بازدیدکنندگان شما قابل مشاهده باشد و بهترین راه برای دستیابی به آنها از طریق استراتژی موثر SEO تجارت الکترونیک (بهینه سازی موتورهای جستجو) است.
سئو تجارت الکترونیک چیست؟
اجازه دهید توضیح SEO تجارت الکترونیک را با یک مثال شروع کنم.
وقتی عبارت "کفش اسکیت برای زنان" را جستجو میکنید، بلافاصله میبینید که سایت شما در نتایج جستجو توسط Google رتبه اول را دارد. تصویر: Print Screen SEO فرایندی است که دید وب سایت شما را افزایش میدهد تا ترافیک ارگانیک زیادی را جذب کند، که به نوبه خود به کسب رتبههای بالا در Google کمک میکند. SEO تجارت الکترونیک یک فرایند بازاریابی دیجیتال است که اطمینان میدهد صفحات سایت شما و محصولات شما در نتایج جستجوی Google قابل مشاهده است، بنابراین ترافیک شبکه را جذب کرده و ROI را افزایش میدهد.
چرا SEO برای تجارت الکترونیکی مهم است؟
آیا میدانید که: گوگل از بیش از 200 فاکتور رتبه بندی در الگوریتمهای خود استفاده میکند تقریبا 60 درصد از صفحاتی که در 10 نتیجه جستجوی برتر گوگل رتبه بندی میشوند فقط سه سال سن دارند عوامل رتبه بندی مانند یک سایت ایمن، دوستی با موبایل، محتوای سریع و بهینه شده و غیره، و عوامل بسیار دیگری در کسب رتبه سئو خوب نقش دارند.
به طور خلاصه، مشاغل مخاطبان خود را با تمام استراتژیهایی که آنها را هیجان زده میکند و باعث میشود حضور شما را احساس کنند، هدف قرار میدهند. همانطور که قبلاً نیز گفته شد، SEO از آنجا که وب سایت را برای دید سایت بهینه میکند، بر ROI شما تأثیر مستقیم دارد. سئو ارائه میدهد: بیشتر دیده شدن سایت = بیشتر ترافیک شبکه = ROI بیشتر هنگامیکه رتبه سئو شما بالا است، بلافاصله ترافیک زیادی (بازدیدکنندگان) را جذب میکنید، که میتوانند به مشتریان تبدیل شوند، بنابراین ROI افزایش مییابد.
آمار جالب SEO از BrightEdge Research: 68٪ از تجربیات آنلاین با یک موتور جستجو شروع میشود جستجوی ارگانیک 53.3٪ از ترافیک وب سایت را جذب میکند SEO در مقایسه با رسانههای اجتماعی ارگانیک 1000٪ ترافیک بیشتری را جذب میکند. استراتژی SEO، شما ضروری هستید.
شما باید اطمینان حاصل کنید که کاربرانی که به دنبال شما هستند تمایل دارند شما را در بین میلیونها رقبای دیگر پیدا کنند، که شعار SEO است. از آنجا که ترافیک جستجوی ارگانیک بسیار زیاد است، SEO تجارت الکترونیک بر جهان حاکم است. ابهامات SEO ممکن است در ابتدا ترسناک باشد، اما با ثبات و استراتژی و برنامه ریزی مناسب به نتایج دلخواه خواهید رسید. بیایید در زمینه سئو تجارت الکترونیک گام به گام برای دستیابی به بهترین نتایج صحبت کنیم.
چگونه میتوان سئوی تجارت الکترونیکی را گام به گام انجام داد؟
1. SEO تکنیکی: شعار اصلی SEO تکنیکی افزایش تجربه کاربر با ارائه نتایج آموزنده، ارائه ناوبری بدون خطا و اطمینان از امنیت HTTPS است. پیاده سازی طرح ریزی طرحواره (Schema Markup) (دادههای ساختار یافته) یک زبان رمزگذاری شده (واژگان معنایی) برای موتورهای جستجو است که در وب سایت قرار میگیرد.
این نشانه گذاریها به موتورهای جستجو کمک میکند تا محتوای سایت شما را بشناسند زیرا اطلاعات واضحی را ارائه میدهند. این به نوبه خود به ارائه اطلاعات دقیق به کاربران نهایی کمک میکند. این نشانه گذاریها محتوای وب سایت شما را فهرست بندی میکنند و در مورد آن به موتورهای جستجو میگویند تا بتوانند قطعات غنی (نتایج خاص مانند رتبه بندی، بررسی، تماس و غیره) را به همراه نتایج دلخواه در زیر عنوان صفحه نمایش دهند. راهنمای نشانه گذاری دادههای ساختاری Google برای ایجاد طرحواره برای وب سایت شما مفید است.
اطمینان از اتصال امن HTTPS: جنایت سایبری به دلیل همه گیری کووید -19 600 درصد افزایش یافته است و این امر به بسیاری از صاحبان تجارت الکترونیک هشدار داده است که وب سایتهای خود را با امنیت رمزگذاری SSL (لایه سوکت امن) ایمن کنند. شاخصهای قابل مشاهدهای که ثابت میکند SSL بر روی وب سایت نصب شده است عبارتند از HTTPS (HyperText Transfer Protocol Secure) در نوار آدرس و قفل در URL.
به غیر از این، Google قبلاً HTTPS را به عنوان یک عامل رتبه بندی در SEO اعلام کرده است و صنایع تجارت الکترونیکی باید از امنیت SSL مطابق صنعت کارت پرداخت (PCI) استفاده کنند. گواهی SSL نمادی از اعتماد و اعتبار است. این برنامه ارتباطات سرور و مرورگر را رمزگذاری میکند، بنابراین از هکرها در امان میماند. از آنجا که اطلاعات حساس برای خرید آنلاین وارد میشوند، گواهی SSL در وب سایت ضروری است.
یکی را در Cheap SSL Shop خریداری کنید، که همه مارکهای جهانی مانند Comodo، GeoTrust، Thawte و غیره را با نرخهای تخفیف ارائه میدهد. گزینههای متعددی از گواهینامههای SSL مانند اعتبار دامنه SSL، Wildcard SSL، SSL چند دامنه و غیره در دسترس هستند و میتوانید بر اساس نیاز خود بهترین را انتخاب کنید.
تغییر مسیر 404 صفحات: تغییر مسیرهای 404 خطاهایی هستند که هنگام تلاش کاربر برای باز کردن صفحه رخ میدهد، اما همانطور که ممکن است از وب سایت یا سرور حذف شود، مشابه آن پیدا نمیشود. اما، نشانکها یا پیوندهای صفحه هنوز ممکن است وجود داشته باشد، که ممکن است این خطا را نشان دهد. بنابراین، هنگامیکه مرورگر یک صفحه وب را به درخواست کاربر درخواست میکند، سرور خطای صفحه 404 را پیدا نمیکند.
تغییر مسیرهای 404 برای SEO خوب نیست، زیرا بر تجربه کاربر تأثیر میگذارد و بر نرخ تبدیل تأثیر میگذارد. همچنین میتواند بر SEO شما تأثیر منفی بگذارد. برای ذخیره ترافیک شبکه، خطا را برطرف کنید. برای بررسی پیوندهای شکسته/مرده از ابزار Online Broken Link Checker استفاده کنید و همین کار را برای رتبه بالای SEO انجام دهید.
2. سئوی داخلی برای دسته بندی و صفحات محصول: اصطلاح "سئو درون صفحه" به معنی بهینه سازی صفحات وب سایت برای افزایش بازدید و SEO بیشتر است. پس از اتمام راه اندازی وب سایت شما، نوبت بهینه سازی قوی ترین صفحات است، یعنی صفحات دسته بندی و صفحات محصول که به ایجاد ترافیک و فروش گسترده شبکه کمک میکند. اطمینان حاصل کنید که صفحه اصلی شما با اکثر صفحات دسته بندی و صفحات محصول برای رتبه بندی بهتر سئو مرتبط است.
تصویر بالا نشانه واضحی از صفحه اصلی است که با صفحات دسته بندی برتر و صفحات محصول مرتبط شده است. اگر کاربر صفحهای از دسته را پیدا کند، میتواند فوراً به محصولات دسترسی پیدا کند، بنابراین یک کانال بین صفحات دسته و صفحات محصول و بالعکس باعث جذابیت بیشتر وب سایت برای کاربران میشود.
نکاتی برای SEO موثر در صفحه برای دسته بندی و صفحات محصول: یک استراتژی کلیدی کلیدی قوی و م inثر در معیارهای جستجو محوری است. مثال: از کلمات کلیدی اصلی در URL یا برچسبهای عنوان، عناوین متا و غیره برای صفحات دسته استفاده کنید. برای صفحات محصول، یک کلمه کلیدی هدفمند، که با خط تیره "-" از هم جدا شده است، معجزه میکند.
بهینه سازی عناوین و توضیحات متا علامت گذاری صفحات محصول با نشانه گذاری طرحواره محتوا و توضیحات متا محصول منحصر به فرد توصیفات واقعی، بازخورد مشتری و بررسی استفاده از تصاویر و فیلمهای با کیفیت بالا به حداقل رساندن زمان بارگذاری صفحه ممیزی صفحات محصول برای مطالب تکراری، پیوندهای بد، یا سایر مسائل فنی چندین ابزار مانند Keyword Planner و Keyword Tool Dominator در جستجوی کلمات کلیدی هدف برای مخاطبان شما کمک میکنند.
3. بازاریابی محتوای تجارت الکترونیک: اگرچه صفحات دسته بندی و صفحات محصولات شما میتوانند ترافیک عظیمیرا به سایت تجارت الکترونیک شما هدایت کنند، اما اگر از استراتژیهای بازاریابی محتوا استفاده نمیکنید، ترافیک فوق العادهای را از دست خواهید داد. جدا از محتوای با کیفیت، پیوند داخلی، کلمات کلیدی مناسب، بهینه سازی سایت، نتایج ثابت و غیره، نقش غیرقابل انکاری در بازاریابی محتوا دارند.
اگر بازاریاب محتوا نیستید، سئوی شما شکست میخورد. بنابراین ادغام بازاریابی محتوا برای SEO ضروری است تا سایت شما برای موتورهای جستجو قابل مشاهده باشد. بازاریابی محتوا همه چیز در مورد دادن محتوای ارزشمند، متمرکز و مرتبط به مخاطبان هدف شما برای کسب سود است. این ترکیبی از محتوا، تصاویر، ویدئوها، وبینارها و غیره است که به سوالات مخاطبان به شکلی دقیق پاسخ میدهد.
بهترین بازاریابی محتوا همیشه مخاطبین را با محصولات شما شگفت زده میکند و آنها را مجبور به خرید مشابه میکند. محتوای با کیفیت بالا، وبلاگها و غیره میتوانند به کسب لینک بیشتر، کلیک و در نتیجه افزایش حاکمیت وب سایت کمک کنند. بسیاری از ابزارهای بازاریابی محتوا مانند HubSpot، WordPress، Google Analytics و غیره وجود دارد که میتواند به شما در برنامه ریزی، ترتیب و اجرای موفق استراتژی بازاریابی کمک کند.
4. پیوند ساختمان تجارت الکترونیک ساختمان پیوند نیز یکی از موارد ضروری برای SEO است. پیوندها به موتورهای جستجو در مورد کیفیت وب سایت شما علامت میدهند و ثابت میکنند که آنها شایسته مشاهده هستند. از این رو ممکن است متوجه شده باشید که سایتهایی که دارای بک لینک بیشتر هستند دارای موقعیت سئوی قوی هستند زیرا قدرت سایت را افزایش میدهد.
تحقیقات نشان میدهد که پیوندها 50 درصد عامل موفقیت SEO هستند. با در نظر گرفتن یک استراتژی ایجاد پیوند قوی برنامه ریزی کنید: منشاء پیوند هدف پیوند Anchor text اگر در حال برنامه ریزی پتانسیل بلند مدت وب سایت خود هستید، به جای ایجاد لینک، از ایجاد لینک طبیعی استفاده کنید. هرگز از روشهای دستکاری برای خرید پیوندها استفاده نکنید که ممکن است منجر به ممنوعیت وب سایت شما از نتایج جستجو شود.
بک لینکها در تبلیغات و فروش محصولات کمک میکنند، بنابراین ROI را افزایش میدهند. بسیاری از وبلاگ نویسان محصولات شما را آنقدر دوست دارند که تمایل دارند سایت شما را در محتوای خود یا در وب سایت خود پیوند دهند. بهترین ترفندهای ایجاد پیوند: بک لینکهای رقابتی را با استفاده از لینکهای SEMrush تجزیه و تحلیل کنید و استراتژی پیوند خود را برنامه ریزی کنید از پیشنهادات و مسابقات تخفیفی برای ایجاد پیوندها و تبلیغ آنها استفاده کنید.
به وبلاگ نویسان و تأثیرگذاران مجانی پیشنهاد دهید و برای پیوند مشارکت برای غنی سازی SEO دست به دست هم دهید. خرده فروشان و سایر افراد مرتبط به عنوان شریک، محصولات را تبلیغ کرده و پیوندهای فوری به دست میآورند. 5 پاداش: SEO تجارت الکترونیکی محلی: این SEO محلی به شما امکان میدهد آدرس و اطلاعات تماس خود را وارد کنید، بنابراین شما را در منطقه و شهر خود محبوب میکند.
این استراتژی باعث میشود سایت شما در نتایج جستجوی محلی توسط موتورهای جستجو بیشتر نمایان شود. روالهای شلوغ و برنامههای شلوغ، SEO محلی را محبوب تر و کاربر محورتر کرده است. اکثر مردم در گوگل گزینههای "نزدیک من" را جستجو میکنند، بنابراین SEO محلی قابل توجه است. حضور آنلاین شما را بهینه میکند، که جستجوهای محلی کاربران را به خود جلب میکند.
آمار سئوی محلی بسیار جالب: جستجوهای محلی 30٪ از جستجوهای تلفن همراه را شامل میشود (با Google فکر کنید) 76٪ از افراد در مکانهای نزدیک جستجو میکنند (با Google فکر کنید) جستجوهای تلفن همراه "کجا پیدا کنم + نزدیک من" به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. (2017-2019) (با Google فکر کنید) "فروشگاه باز + نزدیک من" 250٪ رشد کرده است (2017-2019) (با Google فکر کنید)
نکاتی برای بهینه سازی سایت خود برای SEO محلی: صفحه Google My Business خود را با اطلاعات دقیق بهینه کنید، که فروشگاه شما را در Google Maps نشان میدهد برای بهبود نقل قولهای محلی خود، که به بهبود SEO محلی کمک میکند نظرات بیشتری کسب کنید تا اعتماد ایجاد شود Schema محلی برای کسب قطعات غنی که در جستجوهای صوتی نیز مفید هستند. 6. موفقیت سئو تجارت الکترونیکی خود را اندازه گیری کنید: مقصد نهایی هر کسب و کار موفقیت است.
همین امر برای فروشگاههای تجارت الکترونیک نیز قابل اجرا است. نتایج موفقیت SEO خود را اندازه گیری کنید تا موقعیت خود را در بین رقبا بدانید و گامهای مناسب را برای بهبود فروش و ROI به طور مداوم بردارید. نکاتی برای سنجش موفقیت سئو: برای تجزیه و تحلیل ترافیک وب از ابزار Google Analytics استفاده کنید.
اطمینان حاصل کنید که به طور مرتب ترافیک جستجوی ارگانیک خود را ردیابی میکنید و سعی میکنید آن را بالا ببرید درآمد ارگانیک خود را بررسی کنید نرخ خروج خود را بررسی کنید نرخ تبدیل تجارت الکترونیکی خود را بررسی کنید مشارکت کاربران را بررسی کنید تا کلمات کلیدی اصلی و موردنظر را برای اطمینان از سودآوری ابزارهای تجزیه و تحلیل عملکرد SEO مانند SEMrush
در تجزیه و تحلیل تلاشهای SEO و عملکرد وب سایت شما. کلمات پایانی قبل از اینکه مستقیماً به نتایج (افزایش تبدیلها) بپردازیم، صاحبان تجارت الکترونیک باید بر جذب افراد به سایت خود متمرکز شوند تا آنها را به مشتریان محصولات خود تبدیل کنند. رتبه بالا در SEO توسط Google معادل داشتن یک فروشگاه فیزیکی در یک خیابان رقابتی و شلوغ است.
اگر در زمان مناسب و در زمان مناسب با قیمت مناسب هستید، مطمئناً موفق خواهید شد. سئو روشی برای بدست آوردن ترافیک هدفمند شبکه، بدون هزینه، برای سایت تجارت الکترونیک شما است. اگرچه سئو تجارت الکترونیک تلاشهای زیادی میطلبد، اما وقتی مزایایی را که به دست میآورید مشخص کنید، ارزش آن را دارد. یک کمپین سئو تجارت الکترونیک که به صورت استراتژیک برنامه ریزی شده است، میتواند با افزایش ترافیک قابل اعتماد به سایت شما، نسبت فروش شما را افزایش دهد. این به نوبه خود به رشد مشاغل کمک میکند. اگر نکات فوق را رعایت کنید، فروشگاه تجارت الکترونیکی شما احتمالاً با نتایج SEO افزایش مییابد و امپراتوری دیجیتالی شما را تقویت میکند.